SEO Of SEA
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

SEO Of SEA

In dit artikel ga ik je alles uitleggen over de betekenis en verschillen van SEO en SEA!

Inhoudsopgave

Wat is SEO en wat is SEA?

“Wat zijn de verschillen tussen SEO en SEA?”..

Dit is een vraag die mij regelmatig gesteld wordt. SEO staat voor Search Engine Optimalisation oftewel zoekmachine optimalisatie. SEA staat voor Search Engine Advertising oftewel Zoekmachine adverteren.

Wanneer je weet wat de afkorting betekent, zal je ook vrij snel duidelijk worden wat het verschil is. Met SEO werk je voornamelijk aan je on-page en off-page strategie zonder hiervoor te hoeven betalen. Wanneer je werkt aan SEO werk je aan jouw organische vindbaarheid, waardoor je hoger komt in Google zonder er geld voor te hoeven investeren. Je investeert voornamelijk je tijd in het schrijven van goede content, blogs en of het maken van video’s voor op je website.

SEA, de naam zegt het al, “Search Engine Advertising” je gaat dus adverteren binnen de zoekmachine van Google. Dit kan via Google Ads. Je kan hier simpelweg de zoektermen invullen waarop jij gevonden wilt worden, en uiteindelijk betaal je voor elke klik.

SEO VS SEA

Wat werkt beter: SEO of SEA?

Wanneer jij snel resultaat wilt en direct aan de gang wilt met het runnen van jouw business, dan raad ik je aan om zeker te starten met SEA. Vooral omdat SEO meer tijd vraagt om direct zichtbaar resultaat te krijgen van jouw werk. Maar.. Dit neemt niet weg hoe belangrijk SEO voor jouw website kan zijn. Wanneer jij eenmaal de goede posities binnen Google of andere zoekmachines bereikt, behaal jij er vele malen meer voordelen uit als wanneer je gaat adverteren.

Bovendien komt er met SEO GRATIS zoekverkeer op jouw website terecht en als dit ook nog eens wordt omgezet tot een betalende klant, heb jij een gratis klant! Met SEA heb je wel snel zoekverkeer op je website welke jij uiteindelijk met een goede opvolg strategie ook kan omzetten tot betalende klant. Het nadeel is, als je investeert/betaalt voor elke keer dat iemand op jouw advertentie klikt en jij deze persoon niet om zet tot een lead of betalende klant, dan ben jij je geld kwijt.

Lange termijn gameplan

Jij hebt een bedrijf opgezet met een doel. Vaak een doel met een lange termijn game plan. Zo kan je het ook zien met SEO. Wanneer jij consistent werkt aan jouw SEO strategie, zal jij op de lange termijn er veel voordelen uit kunnen halen. Denk hierbij aan:

  • Gratis zoekverkeer
  • Gratis leads
  • Gratis klanten
  • Gratis een grotere naamsbekendheid opbouwen

Dit zijn vele voordelen waar je van kan profiteren en als (startende) ondernemer wil je hier juist ook van mee profiteren. Wanneer jij op (meerdere) zoektermen gratis zoekverkeer krijgt, is het gevoel nog fijner als je deze hebt omgezet tot een betalende klant. Je houdt dus aan de eindstreep meer winst over!


adverteren op google

SEA inzetten voor directe resultaat

Uiteraard komen wij met bedrijven in aanraking die juist direct resultaat willen hebben. Dan wordt ook vaak SEA geadviseerd of te wel adverteren op Google. Wanneer je op bijvoorbeeld Google gaat adverteren, betaal je simpelweg om bovenaan te staan op relevante zoektermen, maar ook dit vraagt een goede strategie. Vaak haal je deze website bezoekers het makkelijkst binnen met een gratis weggever zoals een gratis offerte, gratis e-book, gratis webinar etc.. Hierdoor kan je deze lead uiteindelijk opvolgen met bijvoorbeeld: een afspraak, extra video, extra uitleg.. Hiermee kweek jij vertrouwen bij de nog koude lead en maak je hem warmer met jouw expertise waardoor jij deze weer makkelijker kan omzetten tot betalende klant.

Waarom je beide kan toepassen

Wanneer jij pas begint met SEO zal het waarschijnlijk nog wel een aantal weken tot maanden duren, voordat jij op interessante posities komt te staan en daar ook voldoende website verkeer uit haalt. Een goede strategie, welke ik tot de dag van vandaag toepas, is wanneer ik met bijvoorbeeld een zoekterm in de top 3 terecht kom van de organische zoek resultaten. Dan kan het heel interessant zijn om daar ook nog een betaalde advertentie boven te zetten, omdat je dan 2x zichtbaar bent, waardoor de kans veel groter is dat de persoon op jouw website terecht komt.

Is Google Ads duur om in te zetten?

Het fijne aan Google Ads is dat je zelf jouw dagbudget kan bepalen. Zo kan je al starten vanaf € 1,- per dag. Houd wel ingedachte dat elk zoekterm een gemiddelde klik prijs heeft. Deze kan je terug vinden in de Google zoekwoorden planner. Hier kan je simpelweg jouw zoekterm in typen waarop jij gevonden wilt worden, waarna jij dan in een tabel de kosten te zien krijgt voor onder aan de pagina en om boven aan de pagina te komen te staan. Dus vraag je zelf af: Weet jij al hoeveel website bezoekers jij nodig hebt voor 1 lead?

Data meten met Google Analytics of andere software

Wat ook zeker een aanrader is, is om de gebeurtenissen op jouw website te meten. Je wilt juist tracken waar mensen op klikken, hoe lang ze, onder andere, op jouw pagina blijven, hoe snel ze weg klikken en nog veel meer aspecten waaruit jij kan concluderen dat jouw website goed werkt of juist niet.

Hiervoor kan je Google Analitycs gebruiken. In mijn persoonlijke mening is het een vrij uitgebreid systeem. Je kan ook Hotjar gebruiken die heatmaps maakt van elke website bezoeker zodat jij daaruit je conclusie kan halen of er wat met de website en/of teksten gedaan moet worden.

Je kan juist meten waarom je bijvoorbeeld geen conversie hebt. Je kan juist zien waarom mensen van je pagina af gaan door hun gedrag te meten en te analyseren.

Mijn persoonlijke mening over SEO en SEA

Mijn persoonlijke mening over SEO en SEA is dat je beide onderdelen zou moeten toepassen voor jouw bedrijf, mits daar voldoende budget voor beschikbaar is. Uiteindelijk maak jij van een statische website een automatische leadmagneet die voor jou structureel nieuwe leads en klanten kan genereren.

Mijn mening over SEO is dat het soms veel tijd en moeite vraagt. Stel je voor dat je elke dag een blog bericht zou moeten uittypen van gemiddeld 1000 woorden… En dan misschien ook nog eens een video voor moet maken.. Maar wanneer je eenmaal gratis website verkeer hebt, zal de 1e sale zo heerlijk aanvoelen omdat je eindelijk vruchten kan plukken van al je harde werk en dagen grinden voor resultaat. Laat staan als je dit proces continu blijft herhalen en je resultaten x10 gaan, of x100..

SEA heeft mij persoonlijk in het begin periode van mijn bedrijf enorm goed geholpen met groeien. Zo heb ik vrij snel leads kunnen genereren, kunnen testen of mijn salesfunnels goed zijn en langzaam kunnen doorgroeien naar een bedrijf dat voor wederkerende inkomsten zorgt.

Ps. Vond jij dit een leuk en een goed artikel, of heb je vragen over een van deze onderwerpen? Laat dan even een reactie achter met jouw mening of jouw vraag 😁

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Reacties

Laat een Reageren

U kunt deze gebruiken HTML tags en attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Elke dagen tientallen leads uit je website halen?

Mijn website levert klanten op
Bijna klaar 95%

Waar mogen wij het ebook heen sturen?