Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Hoe vergroot ik mijn online zichtbaarheid?

Jouw online zichtbaarheid vergroten? Wat zijn de mogelijkheden en hoe kan ik dit het beste uitvoeren? In dit artikel ga ik je alles vertelen over online zichtbaarheid en hoe jij dit voor jouzelf kunt toepassen:

  • Zoekmachine optimalisatie
  • Maak jezelf bekend op Social media
  • Adverteren op Google
  • Hoe werkt Google Ads?
  • Facebook Pixel & Retargeting
  • Wat is een Facebook Pixel?
  • Wat is retargeting?
  • Adverteren op Social media

In dit blog artikel ga ik je zoveel mogelijk informatie mee geven hoe jij jouw online zichtbaarheid kan vergroten. Het enige wat je hiervoor nodig hebt, is een goede website. Wanneer jouw website niet goed is ingesteld, loop je een hele hoop klanten mis. Hierover heb ik een artikel geschreven: Hoe jij automatisch klanten kan verkrijgen via je website!

Hoe vergroot ik mijn online zichtbaarheid

Hoe vergroot ik mijn online zichtbaarheid

Online zichtbaarheid: Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie oftewel, SEO! Zoekmachine optimalisatie betekent dat jij jouw website optimaliseert / verbetert om hoger te komen in Google. Dit kan gedaan worden door direct aan jouw website te werken of door juist blog artikelen of verwijzingen op een andere website te plaatsen die naar jouw website leiden. Deze onderdelen worden on-page seo en off-page seo genoemd.

Bij on-page seo werk je voornamelijk aan je website. Wanneer je bijvoorbeeld met je muis over een afbeelding gaat, krijg je wel eens een tooltip te zien met een alternatieve tekst over die afbeelding. Dit wordt ook wel de “alt” genoemd. Deze alt teksten horen bij elke afbeelding ingevuld te worden. Hierdoor kan Google beter lezen waar jouw website over gaat.

Niet alleen de afbeeldingen, maar ook de kopjes van een tekst moeten systematisch worden opgezet. Zo ben je wellicht al bekend met de h1, h2, h3, h4, h5 kopjes. Elke pagina mag maar 1 h1 hebben. Hiermee geef jij aan Google aan waar deze pagina over gaat. Hierna structureer je alle tussenkopjes van h2 tot en met h5, deze mogen wel meerdere malen voorkomen. Het cijfer geeft aan hoe relevant het kopje aan jouw hoofd onderwerp is. Dus onthoud goed, h1 is het hoofd onderwerp, en h2 is een tussenkopje relevant aan het onderwerp, en zo worden de tussenkopjes steeds “minder” relevant.

Wel adviseer ik je om per blog artikel over één specifiek onderwerp te laten gaan. In dit geval hebben we het over hoe jij je online zichtbaarheid kan vergroten en hierbij haal ik meerdere onderwerpen aan die jij kan toepassen om dus ook jouw online zichtbaarheid te vergroten.

Vergroot je online zichtbaarheid & maak jezelf bekend op Social Media

Vergroot je online zichtbaarheid & maak jezelf bekend op Social Media

 

Vergroot je online zichtbaarheid & maak jezelf bekend op Social Media

Het is belangrijk dat jij als bedrijf een brand/merk gaat opbouwen. Dit kan je onder andere doen via social media zoals: Facebook, Instagram, Snapchat, Youtube, Tiktok en nog veel meer platformen die momenteel erg trending zijn.

Besef dat alleen Facebook 2,3 miljard actieve gebruikers heeft. Deze meting is gedaan in september 2019 waarbij ook verteld is dat er alleen maar meer gebruikers bij komen. Youtube heeft maandelijk

 

1,8 miljard ingelogde gebruikers. Dit zijn ontzettend veel “potentiële” klanten die misschien wel graag van jouw diensten gebruik willen maken.

Het mooie van zulke platformen is dat je vaak op bepaalde interesses kunt targeten. Zo kan jij bijvoorbeeld een bepaalde interesse selecteren die overeenkomt met jouw dienst of product. Neem als voorbeeld mijn marketingbureau. Als ik een advertentie maak, kan ik letterlijk de interesse: “Ondernemerschap” selecteren. Hierdoor kan ik simpelweg een advertentie laten zien aan “ondernemers” of mensen die geintereseerd zijn in ondernemerschap. Een groot probleem bij ondernemers is dat zij niet weten hoe ze aan de lopende band klanten kunnen krijgen voor hun bedrijf.  Als ik daar dan een advertentie voor laat zien komen er dus vrij snel veel ondernemers die wellicht wel meer nieuwe klanten nodig hebben. Hierover zal ik in de volgende onderwerpen meer over vertellen.

Wanneer jij dus jouw social media kanalen inricht, ga je opzoek naar content om ook daadwerkelijk te plaatsen, bijvoorbeeld op jouw Instagram of Facebook pagina. Wat ik persoonlijk doe, is dat ik letterlijk stukjes uit mijn blog of case studies kopieer en ontwerp ik een leuke foto die ik bij de tekst kan plaatsen. Dit doe ik in Photoshop, illustrator of Canva.com.

Dus neem even dit blog bericht als voorbeeld, ik zou hier nu letterlijk een stukje uit kunnen kopieren, een leuke foto, die bij de tekst past, ontwerpen en kunnen plaatsen op mijn Facebook & Instagram. Ook zou ik een video kunnen maken over dit blog bericht waar een collega mij interviewt, deze video kan ik dan op Youtube plaatsen. Je kan hier zelfs de audio van loskoppelen en er een podcast van maken en op Spotify plaatsen.

Wanneer je dit consistent doet, zal jij niet alleen een overvloed aan website verkeer krijgen, je bouwt ondertussen ook een echt merk op! Een echte brand! Dus stel je plaatst elke week 1 video, die  schrijf je uit naar een blog,  de audio plaats je op Spotify, je plaatst een leuk bericht hierover op Facebook en Instagram. En laten we daarbij zeggen dat jij elke dag 3 views krijgt met jouw kanalen.

Dus, Youtube 3 views – Spotify 3 streams – Blog 3 views – Facebook 3 views – Instagram 3 views. Dat zijn 15 views per dag maal 7 dagen in een week is 105 views per bundel. En doordat jij elke week nieuwe content gaat plaatsen, zal dit ook aanzienlijk toenemen. Op jaarbasis zou dit betekenen dat jouw content een bereik heeft van 144.690 en dit gebeurt zonder te adverteren dus dit is een hele goede manier om aan gratis website bezoekers te komen die jij uiteindelijk via jouw website kan omzetten tot lead of betalende klant.

Waarom is het belangrijk om je conversies op te meten?

Adverteren op Google om je online zichtbaarheid te vergroten

Uiteraard zijn de bovenstaande methodes heel effectief, het nadeel hiervan is dat het (veel) tijd vraagt en is ook heel afhankelijk van hoe groot de concurentie is binnen jouw branche. Laat je alsjeblieft niet weg jagen door het aantal concurentie, want dat wil alleen maar zeggen dat er een goede markt voor is! Dus ik raad nog steeds aan om de bovenstaande methodes uit te voeren.

Wat ook een hele effectieve manier is om juist direct resultaat te krijgen uit je website is door te gaan adverteren op Google zelf. Zo kan je meteen boven aanstaan in Google op relevante zoektermen. Dus bijvoorbeeld ik heb onder andere een loodgieter als klant en deze kan bovenaan staan in een bepaalde regio op de zoektermen: Loodgieter & loodgietersbedrijf!

Dus wanneer mensen ook echt op zoek gaan naar een loodgieter op internet, dan staat hij boven aan en komen mensen dus snel op zijn website en dienen ze ook gelijk een aanvraag in, omdat de urgentie wat hoger ligt bij deze klanten. Vaak gaat het om een verstopping of een lekkage waar spoedig naar gekeken moet worden. Dit is alleen een voorbeeld van hoe het in de praktijk kan gaan. Zo kan je dit voor alle soorten branches toepassen.

Hoe vergroot ik mijn online zichtbaarheid?

Hoe werkt Google Ads?

Google Ads werkt als volgt, je stelt een dagbudget in, dit is het bedrag dat jij maximaal per dag uit wilt geven om zichtbaar te zijn. Je betaalt voor elke keer als iemand op jouw advertentie klikt. De kosten per klik verschillen ENORM per branche, zo heb ik met branches gewerkt waar zij 0,02 cent per klik betaalden maar ook met bedrijven waar de klikprijs bijna € 20,- is!

Je zou zeggen dat dit enorm duur kan zijn, maar stel je zelf eens de vraag. Hoeveel is een klant waard voor jou? Zo werken wij met bedrijven die een gemiddelde klantwaarde hebben van € 75,- maar ook van € 10.000 euro.

Neem dit even als voorbeeld: Jouw gemiddelde klantwaarde is € 1.000 euro. Je hebt 5 leads nodig om 1 klant binnen te halen. Dan mag 1 lead maximaal kosten € 200,-. Door deze berekening te maken ga jij je cijfers kennen en door je cijfers te kennen, ga je ontdekken wat jouw maximale budget is om te spenderen aan marketing.

Binnen Google Ads kan je een campagne opzetten met meerdere zoektermen. Deze kan je stuk voor stuk analyseren om te kijken welke juist voor goedkope leads zorgen en welke zoektermen juist voor géén leads zorgen. Dit ga je elke week optimaliseren om uiteindelijk zo goedkoop mogelijke leads binnen te gaan halen die jij kan omzetten tot betalende klant.

Wij werken met de SKAG methode Single Keyword Ad Group. Dat houdt in dat we voor elk zoekterm 3 advertenties maken zodat we elke zoekterm optimaal kunnen gaan testen om te ontdekken welke juist winstgevend is en welke niet. De zoektermen die juist niet winstgevend zijn, gaan we uitzetten uit de campagne zodat het budget alleen maar wordt uitgegeven op de winstgevende zoektermen waardoor er uiteindelijk meer leads uit zullen komen tegen hetzelfde budget.

Een tip die ik je wil mee geven, ga altijd op de resultaten van je data af en niet op je gevoel. Als jij perse op een bepaald zoekterm gevonden wilt worden, maar deze is totaal niet winstgevend, dan zou ik deze uitzetten!

online adverteren

Facebook Pixel & Retargeting

Wanneer je een goede Google Ads campagne hebt lopen, wil ik je bij deze nog een leuke tip mee geven. Dat is om direct je Facebook Pixel te installeren op je website. Je kan namelijk alle mensen die op jouw website zijn gekomen via Google Ads nogmaals retargeten via Facebook.

Dit heeft voor mij persoonlijk altijd heel goed gewerkt, want zo heb ik de mensen die op dat moment geen lead zijn geworden alsnog weten te overtuigen met een zogenoemde retargeting campagne. Dit is een hele effectieve manier om véél meer leads binnen te halen en optimaal gebruik te maken van je Google Ads marketing budget!

Wat is een Facebook Pixel

Een Facebook pixel is een stukje code die je op jouw website plaatst waarmee jij data kan analyseren. Zo geef jij aan Facebook door welke gebruikers er op welke pagina zijn gekomen. De Facebook Pixel is van cruciaal belang als je gaat adverteren op Social media! Je wilt namelijk alle data kunnen meten zodat je precies kan zien wat wel werkt en wat niet werkt!

Wat is Retargeting?

Doordat je dus alle data doorgeeft aan Facebook, kan jij deze mensen, wie op bepaalde pagina’s zijn gekomen of misschien die juist NIET op bepaalde pagina’s zijn gekomen, opnieuw een advertentie laten zien. En je vraagt je af… Waarom zou iemand die eerder niet tot actie is over gegaan nu juist wel tot actie over gaan?

Dat kunnen 1001 redenen zijn. Maar bedenk vooral (met alle respect) , deze persoon kent je niet, weet niet wie je bent, wat je doet en waar jij goed in bent. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat het voor nu niet gelegen kwam om een aanvraag in te dienen. Wanneer je dus deze personen retarget, kan je een koude prospect steeds warmer en warmer maken door hem op te volgen met advertenties en uiteindelijk e-mails of telefoontjes.

Adverteren op Social Media voor een goede online zichtbaarheid

Naast de retargeting strategie kan je ook starten met het genereren van website verkeer via Facebook. Wanneer je op Facebook gaat adverteren, heb je de optie om jouw advertentie ook gelijk op Instagram te vertonen, omdat deze 2 platformen van hetzelfde bedrijf zijn.

Je werkt voornamelijk met een foto of video van jouw dienst of product, die jij aan mensen kan laten zien, die wellicht wel interesse hierin hebben. Je kan eenvoudig een interesse selecteren die relevant is voor jouw dienst of product. Neem als voorbeeld, ik verkoop een beauty product, dan kan ik letterlijk een interesse aanklikken genaamd beautysalon en alle mensen wie hier geïnteresseerd in zijn, krijgen dus jouw advertentie te zien over jouw beauty product.

Zoals ik al eerder heb aangegeven is het van groot belang dat jij je Facebook Pixel goed instelt om alle juiste data te ontvangen en uit te kunnen lezen. Zo kan je precies zien welke interesse wel winstgevend is en welke juist niet. Evenals de advertenties die je gebruikt om aan jouw potentiële klanten te laten zien. Mijn advies is om juist zoveel mogelijk interesses te testen maar ook zoveel mogelijk advertenties, zodat je een duidelijk beeld krijgt hoe jij aan de goedkoopste klanten kan komen!

Vond jij dit een waardevol artikel, laat het ons weten in de reacties! Heb je vragen over een van de onderwerpen die ik aanhaal om jouw online zichtbaarheid te vergroten? Voel je vrij om vragen te stellen en wij zullen deze zo snel mogelijk beantwoorden!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Reacties

Laat een Reageren

U kunt deze gebruiken HTML tags en attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Elke dagen tientallen leads uit je website halen?

Mijn website levert klanten op
Bijna klaar 95%

Waar mogen wij het ebook heen sturen?