Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Hoe jij automatisch klanten kan verkrijgen via je website!

In dit blog bericht ga ik een hele hoop vertellen over hoe jij meer klanten kan verkrijgen via je website. Hieronder een overzicht van wat je allemaal kunt verwachten.

  • Doelen stellen: Wat wil ik bereiken met mijn website?
  • Wat voor soort content moet ik plaatsen op mijn website?
  • Hoe kan jij jouw website het beste inrichten?
  • Op automatische piloot nieuwe klanten krijgen.
  • Manieren om meer website verkeer te krijgen.
  • Waarom het belangrijk is om jouw conversie percentage op te meten.
  • Hoe verhoog jij je conversie percentage?

Doelen stellen binnen je website en salespages

Doelen stellen: Wat wil ik bereiken met mijn website bezoekers?

Stel jezelf eens de vraag. Je hebt een website bezoeker op je website, wat is jouw doel met deze website bezoeker? Welke actie heb jij het liefste dat hij uitvoert? Denk hierbij aan:

  • Een gratis offerte aanvragen,
  • Aanmelden voor een training/webinar,
  • Wil jij hem of haar in je mailing lijst krijgen?
  • Of wil je juist direct een aankoop genereren?

Dit zijn belangrijke aspecten waar jij goed op moet letten. Op het moment dat ik een salespage maak, focus ik me alleen op dat ene doel. Neem als voorbeeld, wanneer ik mijn mailing lijst wil laten groeien dan maak ik een pagina met een gratis weggever, die mensen kunnen downloaden, waardoor ze in mijn mailing lijst komen.

Alle andere diensten, die ik aanbied, laat ik achterwege op die desbetreffende salespage. Waarom? Omdat mensen anders teveel gaan nadenken, en wanneer mensen teveel gaan nadenken, dan is er een grotere kans dat ze afhaken.

Dus een directe tip: Jouw webpagina / salespage bevat één doel: het maken van een afspraak, aanmelden voor een training/webinar etc..

Wat voor soort content moet ik plaatsen op mijn website?

Je kan op verschillende manieren een bepaalde content strategie voeren. Jouw content is de informatie en waarde die jij aanbiedt aan jouw website bezoeker. Het is dus vanzelfsprekend dat je zoveel mogelijk waarde wilt leveren aan je bezoeker.

Wanneer een website bezoeker op jouw website terecht is gekomen, bijvoorbeeld via een Facebook advertentie, dan wil jij natuurlijk een duidelijk beeld creëren van wat jij doet, wie jij bent en wat jij verkoopt. Ben je al bekend met de AIDA-formule? Attention, Interest, Desire en Action. Dit is de manier hoe jij een salespage gaat schrijven.

De AIDA formulle

Attention: Grijp de aandacht van jouw website bezoeker

Interest: Maak een connectie met jouw website bezoeker

Desire: Creëer een behoefte

Action: Zet de website bezoeker aan tot actie

Aan hand van deze stappen adviseer ik jou om een tekst/salespage te schrijven. Dit is een hele effectieve manier om website bezoekers te overhalen tot actie.

Website inrichting

Hoe kan jij jouw website het beste inrichten?

Voor een website bezoeker moet het heel eenvoudig zijn om gebruik te kunnen maken van jouw website. Wanneer hij of zij al heel veel moeite moet doen om, onder andere, contact op te nemen, zal jouw conversie percentage ook vele male lager zijn!

Een website begint met een header. In deze header komt het logo en het menu. Daaronder volgt de content en een eventuele side-bar. Onderaan komt de footer, waar je nogmaals je logo kunt plaatsen en wat handige linkjes van je website.

Een goede en eenvoudige structuur zorgt voor een beter overzicht voor jouw website bezoeker. Keep it simple! Daarnaast adviseer ik om gebruik te maken van normale lettertypes die je in het hedendaagse leven ook voorbij ziet komen. Zo heb je bijvoorbeeld hele sierlijke lettertypes vaak zijn deze lettertypes moeilijk tot niet leesbaar op mobiele telefoons. Denk er aan dat tegenwoordig (anno 2020) meer dan 50% van het website verkeer op via de telefoon op jouw website terecht komt.

Hierdoor adviseer ik je om een website te maken die responsive is. Responsive wil zeggen dat de website ook geschikt is voor mobiel en tablet. Het zou zonde zijn als de helft van jouw website bezoekers afhaken, omdat je website niet geschikt is voor mobiel of tablet..

Op automatische piloot nieuwe klanten krijgen

In het bovenstaande heb je het volgende ontdekt:

  • Waarom je op 1 doel moet focussen op je website;
  • De AIDA formule;
  • Website indeling;
  • Waarom een responsive website heel belangrijk is;

Wanneer je dit dus hebt toegepast in jouw salespages, zal jij makkelijker nieuwe klanten gaan binnen halen via jouw website. Uiteraard komen deze klanten niet zomaar op je website, hiervoor is het aan te raden om aan het volgende te denken:

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO);
  • SEA: Adverteren op Google Ads;
  • Adverteren op social media;

online adverteren

Wanneer je een van deze punten uitvoert, met name de laatste twee, zal je héél snel véél website verkeer naar jouw website kunnen halen. Als deze dus op de juiste manier is ingericht, zoals hierboven uitgelegd, is de optelsom makkelijk om te maken.

Je benadert geïnteresseerde personen die waarschijnlijk direct naar jouw dienst en/of product zoeken. Of je target mensen via Social Media puur op hun interesses. Dus als iemand geïnteresseerd is in honden producten, omdat hij/zij een hond heeft, kan je simpelweg de interesse ‘honden’ selecteren voor wie jij jouw advertentie wilt laten zien.

Manieren om meer website verkeer te krijgen

Uiteraard is betaald adverteren niet de enige manier om aan website verkeer te komen. Zo is zoekmachine optimalisatie een hele goede om organisch hoger te komen in Google. Helaas is dit niet met enkele dagen gedaan. Hierbij spelen ontzettend veel factoren een grote rol om juist gratis hoger te komen in zoekmachines zoals Google & Bing.

Wat voor ons enorm goed helpt, is het schrijven van blogs met veel (goede) informatie waar de lezer ook echt wat aan heeft. Denk bijvoorbeeld aan hoe vaak Google gebruikt wordt met ‘hoe kan/ how to’… Wanneer jij zelf blog artikelen schrijft, die alle how-to vragen beantwoordt van jouw website bezoeker, zal het algoritme van Google dat herkennen, waardoor je hoger komt in Google. Hierdoor is het juist van enorme waarde om dus mega veel waardevolle informatie (gratis) weg te geven aan jouw lezer.

Hoger komen in Google

Naast het schrijven van blogs, zijn wij ook bezig met linkbuilding. Dat houdt in dat andere websites een linkje van mijn website op hun website plaatsen. Hierdoor krijgen wij dus een doorverwijzing van een andere website. Zoekmachines zien jou dus als “meer relevant”!

Ik wil wel zeggen, het draait niet alleen om linkbuilding, zoals het vroeger was.. Vroeger was het simpelweg “wie de meeste linkjes heeft, komt bovenaan”. Gelukkig heeft Google enkele jaren geleden hun algoritme aangepast waardoor relevantie juist key is om hoog te scoren in Google!

Waarom is het belangrijk om je conversies op te meten?

Waarom het belangrijk is om jouw conversie percentage op te meten?

Als eerste, voor de lezers die niet weten wat een conversie percentage is, dit is een procentueel getal dat aangeeft hoeveel mensen zijn aangezet tot actie. Dus als jouw doel is, mensen een gratis offerte laten aanvragen en er zijn 5 aanvragen van de 100 website bezoekers, dan heb jij een conversie percentage van 5%

Misschien heb jij al momenteel 100 dagelijkse website bezoekers, die gemiddeld 5 conversies per dag opleveren. Dat zou betekenen dat je op jaarbasis 1.825 conversies maakt.

Wanneer jij bijvoorbeeld jouw salespagina verbetert en je kan het conversie percentage verhogen naar 7%, dat betekent dat er 2 conversies per dag meer binnenkomen op die 100 bezoekers. Dus in plaats van 1.825 conversies te maken, maak je er 2.555. Zonder veel moeite en werk te verrichten, komen er dus veel meer conversies / klanten / leads / aanvragen binnen.

Hoe verhoog je jouw conversie percentage?

Als eerste wil je natuurlijk meten wat er op je site gebeurt. Dat kan met verschillende tools zoals Google Analytics of Hotjar. Zo kan je precies zien wat er op je site gebeurt en wat website bezoekers ook daadwerkelijk doen.

Neem even als voorbeeld, ik voer de online marketing voor een e-commerce webshop waarbij ik Hotjar heb geïnstalleerd en heb ontdekt dat 35% mensen niet verder scrollen als 60% op de oude salespage. Terwijl onderaan de pagina het product met prijs en aankoop knop te vinden was. Hierdoor heb ik simpel weg alleen het product , prijs en aankoop knop bovenaan gezet wat er voor had gezorgd dat het conversie percentage met 2,4% was gestegen als daarvoor!

Wat ik hiermee wil zeggen is, check/meet altijd je website bezoekers, zodat je weet wat er gedaan wordt op je website. Ik adviseer je in dit geval om juist niet op je gevoel af te gaan maar data gericht te werken, zodat jij ook weet waar en welke aanpassing je kan doen.

Wat ik onder andere doe om mijn conversie percentage te verhogen, is:

  • Website snelheid verbeteren;
  • Data analyseren (Wat doet mijn website bezoeker?);
  • Slechte foto’s vervangen door HD foto’s (idem voor video’s);
  • Teksten aanpassen;
  • Kleuren aanpassen;
  • Call to action knop groter maken (niet te groot);
  • Sticky elementen toevoegen;

Dit zijn simpelweg wat onderdelen je die zou kunnen controleren op je website. Maar nogmaals, ga altijd data-gericht te werk, zodat jij jouw website wel in de juiste richting verbetert!

Vond jij dit een waardevol artikel? Laat het ons weten door een leuke reactie achter te laten 😁

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Reacties

Laat een Reageren

U kunt deze gebruiken HTML tags en attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Elke dagen tientallen leads uit je website halen?

Mijn website levert klanten op
Bijna klaar 95%

Waar mogen wij het ebook heen sturen?